Województwo Lubuskie inwestuje w pociągi
W październiku 2023 r. pojawiła się informacja, że Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego planuje kupić dwa szynobusy, które trafią na trasę pomiędzy dwoma lubuskimi stolicami. 10 listopada rozstrzygnięto przetarg na tę inwestycję. Jednak województwo lubuskie musiało sporo dopłacić, aby zakończyć pozytywnie zakup. Ile kosztowały nowe pociągi? Koszt dwóch szynobusów to 73,8 mln złotych, z czego 54,5 mln zł pochodzi z dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego. Resztę dopłaciło województwo lubuskie. Pociągi pochodzą z Poznania, z firmy FPS H. Cegielski. Według zapowiedzi pociągi miały wyjechać w I kwartale 2024 r. Jednak tak się nie stało.
Nowe pociągi w Lubuskiem
Jak poinformował portal Rynek Kolejowy "pierwszy bimodalny zespół trakcyjny Plus z FPS H. Cegielski jest już na terenie lubuskiej bazy Polregio". W kwietniu br. zakupione pociągi wciąż nie wyjechały na trakcję. Dlaczego? Nie miały odpowiednich zezwoleń i homologacji. Termin został wydłużony. Kiedy pociągi pojadą na trasę? Pierwszy termin został dotrzymany i minął 31 lipca br. Drugi i dłuższy Plus wciąż nie ma homologacji. Wciąż trwa procedura zezwalająca na poruszanie się po ternie Polski pojazdu. W przyszłości pasażerowie będą mogli skorzystać z niego na trasie Gorzów Wlkp. - Zbąszynek - Zielona Góra.
Kiedy nowe pociągi wyjadą na trakcję w Lubuskiem?
Pierwszy szynobus jest szykowany w Rzepinie do obsługi pasażerów w Lubuskiem. Skontaktowaliśmy się z Urzędem Marszałkowskim w celu ustalenia dokładnej daty debiutu na torach. Będziemy na bieżąco informować, gdy pojawią się kolejne fakty w tej sprawie. Jak czytamy dalej, Rynek Kolejowy wskazał termin homologacji drugiego pojazdu, czyli 30 listopada 2024 r. Zostanie on skierowany do obsługi trasy Kostrzyn - Gorzów Wlkp. - Krzyż - Poznań. Wciąż jednak nie podano, kiedy dłuższy szynobus trafi na relację z województwa lubuskiego do Poznania.