Znajomi siedzą przy stole i piją piwo

i

Autor: Getty Images

Konsumpcja

Trudny sezon na rynku piwnym. Koszty produkcji wzrosły o 25%, małe browary na krawędzi przetrwania

2023-04-27 10:45

Majówka tuż tuż, a to także oznacza rozpoczęcie sezonu piwnego, który potrwa aż do września. Producenci zacierają ręce, bo ten okres przynosi im min. 50 proc. rocznej sprzedaży. Sklepy zachęcają konsumentów do zakupu dużej ilości tego trunku w atrakcyjnych cenach. Jednak to nad małymi browarami pojawiły się czarne chmury. Dlaczego małe browary walczą o przetrwanie?

Kryzys w branży piwowarskiej

Branża piwowarska znalazła się w ciężkiej sytuacji po raz pierwszy kilka lat temu, podobnie jak inne sektory przemysłu i gospodarki. Pandemia, która wybuchła w 2019 r. spowodowała, że konsumenci musieli zostać w domach, a imprezy masowe były tylko w sferze marzeń. Kolejnym mocnym uderzeniem w branżę piwowarską był wybuch wojny na Ukrainie w 2022 r., a w związku z tym także wysokiej inflacji i w efekcie także kosztów produkcji piwa. Nie zapomnijmy także o wzroście akcyzy, która w 2022 r. wzrosła o 10 proc., w styczniu 2023 r. o 5 proc., a do 2027 r. o kolejne 5 proc. każdego roku.

Koszt produkcji piwa. Ile kosztuje wyprodukowanie piwa?

Ceny gazu, prądu czy produktów spożywczych w ostatnim czasie poszły mocno do góry. Nie ominęło to także piwa, którego koszty produkcji także wzrosły. Zdaniem Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie, w 2022 r. koszt produkcji piwa wzrósł o 25 proc. Najbardziej na tym cierpią małe browary, które muszą wręcz walczyć nie tylko o dystrybucję, ale także oferować konsumentom dobrą jakość swoich produktów.

Coraz trudniej jest też walczyć o dystrybucję. Nie jest tajemnicą, że sieci handlowe odchodzą powoli od kraftu stawiając chętniej, w ramach oszczędności, na większych producentów z bogatszą ofertą - tłumaczy na łamach portalu money.pl, dyrektor generalny Mazurskiej Manufaktury, producenta piw regionalnych Jakub Gromek. - W naszym przypadku, by walczyć z presją inflacyjną i kosztową, postawiliśmy na branżową konsolidację. Robimy wszystko, by utrzymać poziom sprzedaży, coraz trudniej jednak jest utrzymać poziom dotychczasowych cen, bo przestaje się to po prostu opłacać. Konsumenci muszą przygotować się więc na to, że piwo w nadchodzącym sezonie będzie droższe - dodaje.

Kibice na plaży w Katarze: Brakuje nam piwa!

Ceny piwa w górę. Konsumentów zaboli portfel

NielsenIQ przedstawił dane, z których wynika, że wartość rynku piwa w 2022 r. wzrosła o 10,1 proc. do 21,2 mld zł. Jednak ilość sprzedaży się nie zmieniła i wyniosła 3,287 mld litrów. W styczniu 2022 r. cena piwa za litr kosztowała średnio 6,04 zł (a w grudniu 2022 r. już 6,76 zł), co oznacza wzrost o 12 proc. w porównaniu do 2021 r., wtedy to średnia cena za litr piwa wynosiła 5,74 zł. Konsumenci muszą być także przygotowani do zapłacenia kaucji, która w ostatnich miesiącach również poszybowała w górę i z 50 groszy wynosi już złotówkę.

Polacy są fanami piwa. Najlepiej smakują im klasyki?

Na półkach sklepowych można co jakiś czas zobaczyć nowości w branży piwnej, już nie tylko królują portery, ale także są to piwa o smakach sezonowych. Te z kolei konsumenci wybierają najczęściej w okresie jesienno-zimowym. Sięgający po piwo konsument wraca także do klasyków. - Choć nadal mamy na rynku wielu wielbicieli śmiałych i niecodziennych rodzajów i stylów piw, widzimy, jak wiele warzy się obecnie dobrych lagerów, koźlaków czy pilsów - skomentował dla money.pl Gromek.

Potwierdzeniem tej tezy jest badanie przeprowadzone wśród członków birofilia.org na przełomie 2022 i 2023. Wynika z niego, że aż 49 proc. ankietowanych wskazało, że powrót do tradycyjnych stylów jako jeden z dominujących trendów w branży piwnej w ubiegłym roku.

Jakość ma znaczenie. Konsumenci wybierają dobrej jakości piwa

Trend NoLo, to zbitek słów no alcohol, low alcohol, czyli brak alkoholu lub jego niska zawartość. Konsumenci sięgający po takie napoje bardziej zwracają uwagę na zawartość alkoholu. Producenci piwa wychodzą im na przeciw i produkują coraz więcej takich napojów. Jadnak to nie wszystko, Polacy coraz większą uwagę zwracają na to co piją. Przy wyborze picia napojów, także tych alkoholowych, chcą kupować te, które mają w składzie składniki prozdrowotne. Na rynku piwowarskim są już dostępne takie jak np. piwa bezglutenowe, piwa niskokaloryczne czy piwa izotoniczne.

Sonda
Czy wyższa kaucja za butelki jest konieczna?