Zachodnia obwodnica miasta

Zachodnia obwodnica Zielonej Góry z oceną wpływu na środowisko. Co to znaczy?

2023-07-13 15:27

Zachodnia obwodnica Zielonej Góry ma powstać do 2026 roku. Aby uniknąć problemów, jakie napotkała budowa południowej obwodnicy miasta, przeprowadzona ma zostać dodatkowa ocena wpływy budowanej trasy na środowisko, m.in. pobliskie lasy. Dlaczego to tak ważne?

Południowa obwodnica Zielonej Góry bez oceny środowiskowej 

Ocena środowiskowa projektu to nic innego, jak dokument sprawdzający zagrożenie danej inwestycji na lokalny ekosystem. Oznacza to, że specjalna komisja sprawdza, czy w tym przypadku obwodnica, nie narusza naturalnego życia przyrody, np. zwierząt, flory, a także, czy nie ma negatywnych konsekwencji w postaci zanieczyszczenia powietrza oraz wód. 

W przypadku ukończonej w tym roku południowej obwodnicy miasta taka ocena nie miała miejsca. Miasto skorzystało z tzw. karty środowiskowej i ukróciło proces oceny wpływu inwestycji na przyrodę. Z tego powodu mieszkańcy zielonogórskiej Raculi nie otrzymali ekranów pochłaniających hałas. 

Nowa obwodnica z lepszą kontrolą

W przypadku nowej, zachodniej obwodnicy miasta, Zielona Góra nie chce popełnić tego samego błędu. Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy zachodniej obwodnicy, przeprowadzona zostanie ocena środowiskowa. Decyzję o zgodzie na rozpoczęcie budowy wyda prezydent miasta. 

Zachodnia obwodnica miasta ma być ukończona w 2026 roku. Budowa ma być trzyetapowa, jej koszt wyniesie ponad pół miliona złotych:

a) Trasa Aglomeracyjna Etap II (od ul. Zjednoczenia do ul. Trasa Północna) – klasatechniczna Z;b) Zachodnia obwodnica Zielonej Góry odcinek I (obwodnica sołectwa Przylep) – klasatechniczna GP;c) Zachodnia obwodnica Zielonej Góry odcinek II (obwodnica m. Płoty i m. Czerwieńsk) –klasa techniczna GP.