Lubuskie ma lepsze połączenia z Niemcami
W artykule Gazety Lubuskiej padło stwierdzenie, że województwo lubuskie dba bardziej o relacje kolejowe bardziej i lepiej z zachodnimi sąsiadami aniżeli z innym województwem. Obecnie z Zielonej Góry można dostać się do Berlina pociągiem bezpośrednim o 7:36 oraz 15:02. W ciągu całego dnia, są także inne połączenia, jednak należy się liczyć z tym, że są to połączenia z przesiadkami. Niemniej jednak Max Gothel, przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Planowania Przestrzennego Kraju Związkowego Brandenburgia zapowiada, że do 2030 r. będzie odnotowany najwyższy przyrost popytu, czyli ok. 3 tys. pasażerów. Na trasie Berlin-Zielona Góra przez Frankfurt nad Odrą. Natomiast na trasie Guben-Gubin ma wzrosnąć liczba pasażerów do 800. W związku z tym są planowane kolejne modernizacje infrastruktury kolejowej tak, aby zapewnić codzienne połączenia. W tym celu przeprowadzono projekt RailBL, którego celem było przetestowanie pięciu korytarzy transportowych, które w przyszłości miałyby wpłynąć na rozwój kolei regionalnych.
Pięć korytarzy transportowych:
- Korytarz nr 1: Berlin Ostkreuz-Kostrzyn-Gorzów Wlkp.-Krzyż,
- Korytarz nr 2: Berlin Hbf -Frankfurt(Oder)-Rzepin-Zielona Góra Gł.,
- Korytarz nr 3: Cottbus Hbf-Gubin-Czerwieńsk-Zielona Góra Gł.,
- Korytarz nr 4: Zielona Góra Gł.-Zbąszynek-Gorzów Wlkp.,
- Korytarz nr 5: Cottbus Hbf-Tuplice-Żary-Żagań.
Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego poszerzy swoją współpracę z zachodnim sąsiadem. Będziemy informować na bieżąco na ten temat. Śledźcie nasze newsy. Pozostaje jednak pytanie co w takim razie będzie z polskimi połączeniami?
Bezpośrednie połączenie z Zielonej Góry do Wrocławia
Nie jest tajemnicą, że Lubuszanie chętnie wybierają uczelnie znajdujące się w innych województwach. Na tapet biorą, także te uczelnie, które znajdują się w województwie dolnośląskim, a dokładniej mówiąc Wrocław. Obecnie jest kilka połączeń bezpośrednich pociągów IC jak i Polregio. Jak poinformowała GL w 2024 r. mają zniknąć bezpośrednie połączenia z Zielonej Góry do Wrocławia. Jaki jest tego powód? Brak współpracy UMWUL z województwem dolnośląskim.
- Przez dwa miesiące, wicemarszałek nie odbiera ode mnie telefonu i unika spotkań, podobnie marszałek Polak – poinformował GL Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego.
Jak dalej czytamy na łamach GL kilka miesięcy temu, samorządowcy z Wrocławia, przedłożyli władzom Lubuskiego propozycję, aby połączenia na trasie Zielona Góra – Wrocław, realizowane były przez Koleje Dolnośląskie, które mają także podpisaną umowę z Polregio. Przez kilka miesięcy urzędnicy obu województw mieli prowadzić rozmowy i ustalenia, a termin na zgłaszanie nowych rozkładów jazdy minął 18 kwietnia. Oznacza to, że w 2024 r. z Zielonej Góry do Wrocławia pojedziemy z przesiadką w Nowej Soli lub Głogowie.
O kolejnych aktualizacjach w temacie pociągów na trasie Zielona Góra-Wrocław będziemy informować na naszym portalu na bieżąco.