Obwodnica Zachodnia w Zielonej Górze. Ile będzie kosztować?
5 września 2023, we wtorek Prezydent Zielonej Góry, Janusz Kubicki poinformował w swoich mediach społecznościowych o funduszach na budowę obwodnicy zachodniej w Zielonej Górze. Czytamy w komunikacie "Takie wiadomości to ja lubię. Dotarło pismo z Warszawy. Mamy potwierdzenie na kwotę 178 000 000 zł na budowę Obwodnicy Zachodniej. Jak się nie cieszyć? No jak?".
Kiedy ruszy budowa obwodnicy zachodniej w Zielonej Górze? Obwodnica zachodnia Zielonej Góry ma powstać do 2026 r. Nie została jednak podana dokładna daty rozpoczęcia tej inwestycji.
W mediach społecznościowych Urzędu Miasta pojawiła się informacja, gdzie ma dokładnie powstać obwodnica zachodnia Zielonej Góry. Czytamy budowana przez miasto ominie Czerwieńsk, Płoty oraz Przylep i Łężycę. Długość to 8,4 kilometra. Połączy Trasę Północną z rondem obok miejscowości Wysokie (gm. Czerwieńsk). Dalej drogę buduje Zarząd Dróg Wojewódzkich. Ile kosztować będzie w sumie obwodnica zachodnia Zielonej Góry? Według informacji Urzędu Miasta Zielona Góra całkowitą wartość miejskiego zadania oszacowano na blisko 250 mln zł. Miasto pozyskało na tę inwestycję 178 mln zł z funduszy europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEniKS). Województwo lubuskie dołoży 15 mln zł.
Zielonogórzanie znów komentują powstanie obwodnicy zachodniej. Ten pomysł im się nie podoba?
Budowa obwodnicy zachodniej znów wywołuje sporo emocji. W sieci czytamy następujące opinie:
- Dlaczego Urząd Miasta nie odpowiada na petycje mieszkańców Przylepu w sprawie zaprojektowania dodatkowego przejścia dla pieszych? Nie dość, że obwodnica będzie szła prawie przy zabudowaniach mieszkalnych, to jeszcze odcięty zostanie dostęp do lasu.
- Mogę zobaczyć jakieś liczby ile tranzytu "ciężarówkowego" przejeżdża przez Zieloną Górę? Na jakiej podstawie ustalono, że problem powodują właśnie ciężarówki?No i jakim cudem przeprawa w Pomorsku ma służyć jako alternatywa dla S3, która biegnie w całkiem innym kierunku. Kto i w jakim celu miałby nadrabiać kilkadziesiąt kilometrów, jadąc przez obwodnicę zachodnią, zachodnią część trasy północnej i obwodnicę południową?Co to znaczy cały ruch idący przez Łężycę? Skąd miałby się ten ruch wziąć po wybudowaniu samego mostu? Z tych kilku wiosek za Odrą?
- Tiry nie były problemem na trasie północnej, tylko przepustowość na rondzie Batorego i rondzie rady Europy. Jeżdżę tą trasą prawie codziennie i standardowo po 15 jest korek od ronda Eckerta do ronda rady Europy.Najlepszym rozwiązaniem było by skrzyżowanie dwu poziomowe na Batorego i na Sulechowskiej ewentualnie prawo skręty.